Teamwork is dreamwork

Elk nieuw project is geweldig. Maar een project uitvoeren met je eigen dreamteam van top VA’ met ieder hun eigen expertises is fantastisch. We vullen elkaar aan, geven elkaar advies, denken mee, hebben plezier, wijzen elkaar op fouten….. Ons nieuwe project is een echte uitdaging: een nieuwe website neerzetten, met een pittige deadline van slechts 3 weken. Best kort dag, want er moet ontzettend veel werk verzet worden.

Het begon met een belletje van bewustzijnstrainer Esther Buijs. Ze vertelde me dat ze – in haar eigen woorden – de weg even kwijt was. Ze heeft een grote Facebook-community opgebouwd (meer dan 12.000 volgers en groeiend), haar nieuwsbrief telt ruim 6.400 abonnees (met een open-rate van 52,5%), en haar website telt 1600-1700 bezoeken per maand. Maar toch heeft ze geen tot weinig conversie. Ze verdient simpelweg te weinig geld.

Esther wil mensen prikkelen om positief te gaan denken en daardoor positieve dingen aan te trekken in hun leven. Dit doet ze door veel inspiratie te delen via Facebook, in haar KrachtMail en tijdens workshopdagen. Vorig jaar ontwikkelde Esther een online training waarvoor slechts 40 mensen zich ingeschreven. Veel inspanning, weinig resultaat.

Als ik Esther ontmoet, zie ik een dame met veel energie, ontzettend veel leuke ideeën en mooie dromen. Het liefst wil ze al haar inspiratie delen met de hele wereld. Haar mailinglijst is groot genoeg, maar hoe kunnen we hier het optimale uithalen? Waarom heeft Esther zoveel volgers, maar koopt uiteindelijk niemand? Samen met mijn team heb ik een plan van aanpak gemaakt.

 

Stap 1: de positionering

Op Esthers websites en social media is niet duidelijk wat Esther precies te bieden heeft. Een boel inspiratie, dat is duidelijk. En aan het aantal likes en reacties op haar posts te zien, wordt dat gewaardeerd. Maar waar staat Esther voor, welk probleem of uitdaging lost ze op: dat zien we nog niet duidelijk terug. Daarom hebben we een korte positionering geschreven, vergelijk het met een pitch, die als basis dient voor de communicatie.

 

Stap 2: analyse

Esther heeft een enorme hoeveelheid volgers en een behoorlijke mailinglijst. Analyse van de statistieken geeft ons waardevolle inzichten. Via welke kanalen komen de bezoekers, op welke pagina’s haken ze af of stromen ze juist in? Met deze input schrijven we een beknopt marketingplan.

 

Stap 3: weggever

Tot voor kort kon je via Esthers website 7 gratis lessen vol inspiratie en opdrachten aanvragen. Hiermee kreeg de aanvrager eigenlijk te veel informatie: er was geen behoefte meer aan een vervolg in de vorm van een online training of workshop. Ons advies was dan ook om de weggever beknopter en commerciëler te maken, in combinatie met een goede workflow met e-mailtriggers.

 

De uitvoering van het plan bestaat ook weer uit 3 stappen.

Stap 1: website

Aan de hand van de wireframes die wij gemaakt hebben, zet de webbouwer de website technisch klaar. Mijn team vult de nieuwe website met content en afbeeldingen. Ook schrijven we de teksten voor de website en richten we Autorespond in. Verder maken we een format voor de nieuwsbrief, en vullen we de automation met wervelende teksten.

 

Stap 2: weggever

We adviseren Esther over de inhoud van haar weggever en de salesfunnel. Ook schrijven we de teksten hiervoor en zorgen we dat deze aanslaan bij de doelgroep. Tot slot verzorgen we de lay-out van de weggever.

 

Stap 3: online training

Waar nodig passen wij Esthers online training aan. We verzorgen de lay-out van de werkboeken en schrijven de opvolgmails.

Inmiddels zijn we 2,5 week verder. De website, het e-book, de salesfunnel staan klaar. We zitten op schema. Morgen nog even hard werken, maar het komt goed. Mijn team bruist van de energie, we hebben plezier in ons werk, we helpen elkaar waar nodig en boeken samen een – en dit weet ik zeker –geweldig resultaat. Ben je nieuwsgierig naar het eindresultaat? Blijf dan op de hoogte via onze website!

Worstel je zelf met een uitdaging? Bel me even (06-15020614), samen komen we er uit! Je kunt me ook een e-mail sturen: info@bureau2join.nl.