Snel een online training in elkaar flansen … for get it!
Veel ondernemers kiezen ervoor om NU, terwijl de wereld op zijn kop staat door het coronavirus, een online training te ontwikkelen. Deels snap ik dit, want een online training biedt zeker mogelijkheden en kansen. Corona gooit namelijk geen roet in het eten, omdat je de training vanuit elke plek in de wereld kunt geven (als je maar internet hebt). Daarnaast maak je de training eenmalig en daarna kun je ‘m verkopen zo vaak je wilt.
Realiseer je alleen dat het ontwikkelen van een succesvolle online training en het verkopen daarvan tijd en energie kost. Ondernemers komen vaak bij me met de verwachting: ik wil een weggever op de site, een mailflow, een online training, we zetten Facebookadvertenties in en hatseflats: dan komt het wel. Dat werkt niet (op een enkele uitzondering na dan).
Geen sprintje, maar een marathon
Een online training succesvol in de markt zetten is geen sprintje, maar een marathon is. Een marathon die vraagt om:
Het scheppen van realistische verwachtingen
Het valt me op dat sommige ondernemers te hoge verwachtingen hebben. Zij denken te makkelijk over het ontwikkelen en verkopen van een online training. Ze lezen allerlei mooie verhalen op internet, waarin wordt gedeeld hoe iemand in korte tijd tonnen, of misschien wel miljoenen ging verdienen. Daarnaast lezen ze dat het makkelijk en snel te realiseren is, terwijl in de praktijk het vaak toch meer tijd kost dan verwacht. Wees dus realistisch!
Een goed inzicht in jouw ideale klant
Weet wie je ideale klant is, wat zijn of haar urgente probleem is, en hoe jij dit gaat oplossen. Denk het niet te weten, maar ga op onderzoek uit. Ga praten met je ideale klant. Vraag naar hun dilemma’s. Hoor ze uit. En luister, aandachtig. Lost jouw programma hun probleem op. Willen zij überhaupt wel online leren? Luisteren is het sleutelwoord. Kijk dan naar je aanbod en bepaal of een online training een goede keuze is. Heb je geen goede aansluiting met deze groep? Ga dan geen online programma ontwikkelen.
Een helder ontwerp van jouw online training
Het maken van een online training is niet moeilijk, maar kost wel tijd. Het is belangrijk om goed na te denken over de structuur van jouw training. Begin met het eindresultaat, het hoofddoel, en bepaal dan de stappen die jouw ideale klant moet zetten, om het eindresultaat te halen. Staat de structuur, doorloop de stappen dan eens met jouw ideale klant. Je zult zien dat de feedback die je krijgt, bepalend is voor het succes van je training.
Een goede marketingstrategie voor de verkoop van je online training
Stop met hapsnap posten of mailen: een berichtje hier, een berichtje daar. Denk eerst na en maak een plan: waar vind je die ideale klant, welke argumenten kun jij gebruiken om diegene over de streep te trekken. Wat voor soort content hoort daarbij? En welke marketingkanalen ga je gebruiken? En hoe maak je je resultaten meetbaar?
Focus!
Laat je niet te veel afleiden door al die succesverhalen op sociale media. Wandel je eigen pad. Haal wat je hoort door je eigen filter. Past wat zij je vertellen bij jou? Vervolg je reis. Vallen, opstaan en weer doorgaan hoort bij ondernemen. Online en Offline. Focus, focus, focus.
Er wordt dus best veel van je gevraagd en dan heb ik het nog niet eens over het werk dat ‘achter de schermen moet gebeuren’. Je kiest een programma, zet een landingspage op, roept een facebook advertentie het leven in – maar dan ben je nog maar net begonnen.
Wat dacht je bijvoorbeeld van het schrijven van begeleidende mails die direct pakken. Het opnemen van audio en/of video voor interactieve lessen? Het maken van een online toets, het inrichten van je Learning Management Systeem, het uploaden van content, het opzetten van de koppeling aan je betalingssysteem, het
analyseren van je advertenties – en ga zo maar door.
GRATIS roadmap
Twijfel je of je een goed beeld hebt van alles wat gedaan moet worden om jouw online programma direct succesvol neer te zetten? Vraag dan hier de GRATIS roadmap “DÉ 9 MUSTS OM EEN ONLINE PROGRAMMA DIRECT SUCCESVOL NEER TE ZETTEN” aan. Heb je daarna vragen, stel ze dan gerust (info@bureau2join.nl).