Prettig kennis maken! Ennuh, koop je mijn product ook gelijk?
“Weet je waar ik best een beetje moe van word, Marrigje? Dat er wordt geroepen dat internet ondernemen zo makkelijk is, maar dat valt me echt tegen!”. Een stukje uit een gesprek met een onderneemster die onder andere workshops geeft. Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik verder wat ze dan heeft gedaan om haar workshops te ‘vullen’.
Ze heeft een Facebook-pagina, een Instagram-account met een paar honderd likes en volgers, en plaatst regelmatig berichten over haar workshops. Ze heeft een weggever. Haar maillijst is nog beperkt. Over LinkedIn twijfelt ze nog.
Dat is oké, je hoeft naar mijn idee ook niet alles in te zetten. Haar plan op hoofdlijnen klonk ook aardig. Maar haar verwachting? Dat was dat ze met wat Facebook-berichten en advertenties binnen een paar weken haar workshops vol had.
Eerst kennismaken, snuffelen en dan pas zaken doen!
Maar zo werkt het niet! Er is naar mijn idee al meer dan genoeg over geschreven. En toch horen we tussen de regels door dat ondernemers het toch wel verwachten. Dat ze snel veel omzet kunnen draaien, of dat een workshop in een paar weken vol is. Want helaas wordt er vaak geroepen dat je binnen een paar maanden hartstikke veel geld kunt verdienen? Dat als je dit of dat doet, het allemaal appeltje eitje is.
Het menselijk brein werkt toch echt anders. Gaat niet over een nacht ijs. Een klant wil eerst kennismaken met je, tegenwoordig gebeurt dat vaak online. Wie ben je, wat heb je te bieden, hoe kom je over? Pas later komen ze dichter naar je toe, gaan reageren op je posts, Misschien heb je eens een leuk gesprek op Facebook en nog wat later… dan komt de verkoop.
Dat lukt je niet in een paar weken tijd. Tenzij je al een tijd bezig bent en bijvoorbeeld een e-maillijst hebt opgebouwd. Maar niet als je net start. (Sorry als we je droom nu in duigen laten vallen…)
Hoe dan wel?
Geef je klant tijd om je te leren kennen. Bedenk hoe dat het beste kan. Welk probleem heeft hij – of zij – en met welke informatie help jij diegene? Maak een marketingtactiek om in beeld te blijven bij je klanten. Wissel waardevolle content af met commerciële boodschappen. En… zet e-mailmarketing effectief in.
Zelf zijn we gecharmeerd van de KuLT-methode van Mitchel van Duuren. Het is puur gericht op e-mailmarketing en heeft een lange adem nodig. Maar als je het goed inzet, kan het je uiteindelijk veel opleveren.
KuLT: know, like, trust. Het idee erachter…
De Kult-methode bestaat uit verschillende fasen tot aan de verkoop: Know, Like en Trust. Je richt je op groei van je maillijst – nog steeds een van de meest effectieve marketingmiddelen. En door het gericht mailen naar je lijst, richt je je ook op groei van je omzet.
In de Know-fase leren mensen jou en je bedrijf kennen. Waarschijnlijk via sociale media. Door het aanvragen van een beknopte lead magnet (weggever) met écht waardevolle content, krijgt jouw doelgroep een indruk van jou en je diensten. De potentiële klant is nog aan het snuffelen, je richt je niet direct op verkoop of conversie. Omdat het simpelweg geen zin heeft.
In deze periode ontvangt de klant wel een aantal mails, maar nog géén verkoopgericht aanbod.
Aan het einde van deze fase bied je een eenvoudig product aan. Je tweede lead magnet. Meestal is dit een product met een lage prijs of content van hoge waarde dat je voor een symbolisch bedrag aanbiedt. Het idee is dat mensen enthousiast door middel van een ‘redelijk snel te consumeren’ product (niet langer dan 30 minuten) worden over jou en je product.
In de Like-fase leren mensen je beter kennen. In verschillende mails werk je toe naar lead magnet 3. Wederom een weggever, maar een waar mensen meer tijd aan willen besteden. Richtlijn is 30-60 minuten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een webinar, of een korte training die uit verschillende delen bestaat. Je deelt je kennis, mensen kunnen zien of jij, je visie en kennis bij hen past. Mensen gaan je waarderen, misschien worden ze wel enthousiast!
Nu ga je de Trust-fase in: de fase van de verkoop. De klant kent jou, weet wat jij kan betekenen. Jij communiceert nu duidelijk je diensten en doet een aanbod aan klanten. Dat kan aan het einde van het webinar, online training of in een vervolgmail zijn. Ook nu stuur je weer een aantal follow-up mails als die klant niet ingaat op je aanbod.
Uiteindelijk heb je een heldere, uitgekiende strategie, overzichtelijk weergegeven in een boomstructuur, om je e-maillijst te bewerken.
Maar… stop ook een beetje JIJ in je mailfunnel
We zien nog vaak genoeg dat methodieken als deze, of goedwerkende mailfunnels, worden gekopieerd. Onder het mom van ‘dat werkt, dus ook voor mij’. Maar wat werkt voor een ander, kan voor jou heel anders werken. Omdat jij als mens anders bent, een ander product hebt of je doelgroep anders denkt of reageert. Dus denk na en stop een heleboel van jezelf én van je klant in je funnel. Want anders gaat het gewoonweg niet werken!
Je ziet, marketing is gewoon zo simpel nog niet als vaak wordt geroepen. Er komt meer bij kijken. Natuurlijk ook meer dan de mailfunnel (verwar het niet met een marketingfunnel!) die we hier hebben beschreven.
Heb je hulp nodig bij het bedenken en inrichten van zo’n mailfunnel dan denkt Bureau 2Join graag met je mee! Stuur gerust een berichtje met jouw vraag, en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
P.S. wil je meer weten over de KuLT-methode, kijk dan op www.internetmiljonair.nl. We zijn geen affiliate of iets in die zin. Alleen fan, met onze eigen blik erop!