Online ondernemen – geen sprintje, maar een marathon
Veel ondernemers kiezen ervoor om NU, terwijl de wereld op zijn kop staat door het coronavirus, een online programma te ontwikkelen. Deels snap ik dit, want een online programma biedt zeker mogelijkheden en kansen. Corona gooit namelijk geen roet in het eten, omdat je het programma vanuit elke plek in de wereld kunt draaien (als je maar internet hebt). Daarnaast maak je het programma eenmalig en daarna kun je ‘m verkopen zo vaak je wilt.
Realiseer je alleen dat het ontwikkelen van een succesvol online programma en het verkopen daarvan tijd en energie kost. Ondernemers komen vaak bij me met de verwachting: ik wil een weggever op de site, een mailflow, een online training, we zetten Facebook advertenties in en hatseflats: dan komt het wel. Dat werkt niet (op een enkele uitzondering na dan).
Geen sprintje, maar een marathon
Een online programma succesvol in de markt zetten is geen sprintje, maar een marathon is. Een marathon die vraagt om:
Het scheppen van realistische verwachtingen
Het valt me op dat sommige ondernemers te hoge verwachtingen hebben. Zij denken te makkelijk over het ontwikkelen en verkopen van een online programma. Ze lezen allerlei mooie verhalen op internet, waarin wordt gedeeld hoe iemand in korte tijd tonnen, of misschien wel miljoenen ging verdienen. Daarnaast lezen ze dat het makkelijk en snel te realiseren is, terwijl in de praktijk het vaak toch meer tijd kost dan verwacht. Wees dus realistisch!
Een goed inzicht in jouw ideale klant
Weet wie je ideale klant is, wat zijn of haar urgente probleem is, en hoe jij dit gaat oplossen. Denk het niet te weten, maar ga op onderzoek uit. Ga praten met je ideale klant. Vraag naar hun dilemma’s. Hoor ze uit. En luister, aandachtig. Lost jouw programma hun probleem op. Willen zij überhaupt wel online leren? Luisteren is het sleutelwoord. Kijk dan naar je aanbod en bepaal of een online programma een goede keuze is. Heb je geen goede aansluiting met deze groep? Ga dan geen online programma ontwikkelen.
Een helder ontwerp van jouw online programma
Het maken van een online programma is niet moeilijk, maar kost wel tijd. Het is belangrijk om goed na te denken over de structuur. Begin met het eindresultaat, het hoofddoel, en bepaal dan de stappen die jouw ideale klant moet zetten, om het eindresultaat te halen. Staat de structuur, doorloop de stappen dan eens met jouw ideale klant. Je zult zien dat de feedback die je krijgt, bepalend is voor het succes van je programma.
Een goede marketingstrategie voor de verkoop van je online programma
Stop met hapsnap posten of mailen: een berichtje hier, een berichtje daar. Denk eerst na en maak een plan: waar vind je die ideale klant, welke argumenten kun jij gebruiken om degenen over de streep te trekken. Wat voor soort content hoort daarbij? En welke marketingkanalen ga je gebruiken? En hoe maak je je resultaten meetbaar?
En allerlei skills…
Zoals je hierboven kunt lezen, komt er best veel kijken bij het neerzetten van een online programma. Hoewel je ontzettend veel skills hebt als ondernemer, heb je niet alle skills in huis die nodig zijn om zo’n online programma ook daadwerkelijk van A tot Z op te zetten. Geen probleem: je kunt het natuurlijk leren. Maar om jezelf deze kennis eigen te maken ben je weken, maanden of zelfs jaren kwijt. En zelfs dan heb je in tegenstelling tot een professional, nog niet de skills die nodig zijn om het helemaal goed te doen.
In mijn ogen kun je beter de tijd die je kwijt bent aan het leren van deze nieuwe skills, theorieën of technieken, besteden aan het helpen van klanten. Het maken van nieuwe contacten, netwerken, het vinden van nieuwe opdrachten… En de rest (of een deel ervan) uitbesteden. Waarom? Omdat je dit veel tijd, energie, geld en frustraties scheelt. Je verdient uiteindelijk zelfs veel sneller geld. Echt!