Hier moet je op letten bij het maken van een online training: 4 tips
1. Pas op met het aantal video’s
Veel online trainingen bestaat op het moment uit een aantal video’s met een ‘persoonlijke touch’. Lekker makkelijk, en in no-time staat die training online. Maar er zitten toch een aantal flinke nadelen verbonden aan een online training die volledig uit video’s bestaat. De lengte van video’s zorgt er namelijk voor dat deelnemers al snel geen energie meer hebben om de training af te ronden. Daarnaast zijn de video’s niet geschikt voor alle soorten inhoud. Een lijstje met tips of een duidelijk stappenplan verliest namelijk kracht, wanneer je deze vastlegt op video. Het is soms gewoon veel fijner om even een stukje tekst te lezen, of een duidelijk diagram te zien. Dit beeld zorgt er daarnaast ook nog eens dat de informatie makkelijker onthouden wordt!
Gebruik video dus niet als enige vorm, maar varieer juist zoveel mogelijk. Gebruik naast video bijvoorbeeld ook audio, tekst, beeld, opdrachten en een quiz. Wanneer er op verschillende manieren geleerd wordt, blijft nieuwe informatie beter in het geheugen hangen en raak je minder snel afgeleid.
2. Denk na over de hoeveelheid
Je hebt veel kennis, en zou het liefst al je kennis in één training over willen dragen. Maar een overload aan informatie maakt deelnemers onzeker, en kan er zelfs voor zorgen dat ze afhaken of met onbeantwoorde behoeften afsluiten. Stel liever een duidelijk doel vast, gebaseerd op de behoeften van je doelgroep. Houd je tijdens het ontwikkelen van je training vast aan dit doel, om op deze manier het risico op teveel informatie te verkleinen.
3. Neem je tijd
Er zijn allerlei organisaties en mensen die je beloven dat je een online training in no-time online hebt staan: maar helaas is niets minder waar. Ook al heb je het gevoel dat je zo snel mogelijk online moet zijn tijdens deze Corona crisis, is het ontzettend belangrijk om er je tijd voor te nemen. Zet een goede basis en structuur neer voordat je aan het ontwikkelen gaat, en zorg er op deze manier voor dat je zoveel mogelijk waarde weet neer te zetten met jouw online training. Pak je het goed aan en neem je de tijd? Dan zorgen de positieve reviews weer voor mond-tot-mond reclame!
4. Denk als je doelgroep
Je hebt vroeger vast wel ooit een leraar gehad die alles heel duidelijk uit dacht te leggen, terwijl jij er geen bal van snapte. Niet gek: wanneer je zelf zoveel weet van je vak is het vaak lastig om weer even te praten alsof je er niets vanaf weet. Vaktermen die jij dagelijks gebruikt zijn voor jou heel logisch, maar voor de deelnemer aan je training misschien wel helemaal nieuw! Stem de kennis en terminologie af op je doelgroep. Welke stapjes en kennis hebben zij nodig om vanaf het nulpunt naar het gewenste eindresultaat te komen? Waar is hun startpunt eigenlijk en welke voorkennis hebben ze nog nodig om te starten? Verdiep je in je doelgroep zodat je precies weet wat ze nodig hebben om de training met een goed gevoel af te sluiten.
Door deze tips mee te nemen in de ontwikkeling van je training, vergroot je de kans op het bieden van echte waarde voor je doelgroep!