“Heb jij al een waardeladder?”

100% commitment is the key to success

“Heb jij al een waardeladder?”, vroeg ik aan een onderneemster in het strategiegesprek.

 

“Een wat?”

 

Een waardeladder?

 

“Neuh”

Nu moet je weten dat de onderneemster in kwestie in de afgelopen jaren ontzettend veel heeft ontwikkeld. Heeft ze een subliem idee dan maakt zij binnen een paar weken een compleet nieuwe training. Of heeft haar klant een probleem dat niet aansluit op haar diensten dan ontwikkelt zij ‘gewoon’ een nieuwe. Een die wel aansluit. Zo trots als zij is, zet zij deze naast al haar andere aanbod op haar website of verstuurt zij een mail naar haar lijst met het nieuwe aanbod.

De website is een doolhof. Zoveel aanbod. Alles staat in de etalage. Haar klanten snappen het niet meer. Ze zien zoveel langskomen in de mail. Ze weten het niet meer, krijgen keuzestress en doen uiteindelijk niks. Geen vervolgaankoop. Zo jammer.

Mijn advies aan haar: maak een waardeladder. Breng structuur aan in je aanbod, zodat je altijd aanbod hebt dat bij je klant past. Met een waardeladder bied je jouw ideale klant telkens producten met een hogere waarde. Als de klant, of het nu een ondernemer is of een particulier, zich verder ontwikkelt, heeft hij/zij namelijk nieuwe producten nodig.

Een waardeladder start met een gratis weggever (of eigenlijk al bij waardevolle blogs, podcasts, mails) en loopt tot je hoogste aanbod. Het aanbod is in lijn met elkaar en lost het probleem op van jouw ideale klant. Het liefst eindigt de ladder met een continuïteitsproduct, een product waar je elke maand geld aan verdient.

 

Hoe?

 

Stap 1

Deel waardevolle content in jouw blogartikelen, je nieuwsbrieven en op social media.

Stap 2

Bied een gratis weggever aan. Gratis download in ruil voor contactgegevens.

Stap 3

Zet op de bedankpagina of later in de mail een heel waardevol product tegen een lage prijs (tot max. 50 euro). Een product dat iemand niet kan weigeren. Een must have!

Stap 4

Maak producten/diensten in verschillende prijsklassen: 100, 500, 1500 euro. Je hebt dan voor iedereen een aanbod dat past bij de fase waarin de klant zich bevindt.

Stap 5

Bied een continuïteitsproduct aan. Vaak zie je dat zo’n product nog meer waarde biedt. Ook krijgt de klant nog meer persoonlijke aandacht. Dit product zorgt voor maandelijkse inkomsten. Denk hierbij aan: membership.

Stap voor stap neem je ze mee naar je vervolgaanbod. Hoe ziet dit er schematisch uit?

Value Ladder

Value ladder Russell Brunson van DotCom Secrets.

 

Waarom een waardeladder? Omdat het gewoon veel gemakkelijker is om aan een klant iets te verkopen dan een nieuwe klant aan te sluiten. Zij vertrouwen je tenslotte al.

Mijn vraag aan de onderneemster heeft zoveel losgemaakt dat we samen haar waardeladder aan het maken zijn.

Nu ben ik benieuwd of jij al een waardeladder hebt? Laat je het weten?