Een briljant goede weggever maken. Da’s best een ding(etje)

Als je wilt bouwen aan je e-maillijst, dan maak je een weggever. Dat lees je overal. En het klinkt simpel, toch? Hoe je ‘m wilt promoten kun je ook snel bedenken. Maar WAAROVER de weggever nou eigenlijk zou moeten gaan, dat is een lastige vraag. Naar welke informatie is jouw klant op zoek? Je wilt waarschijnlijk iets unieks, niet iets waar anderen al vaak op in zijn gegaan.

Komen deze vragen je bekend voor? Lees dan vooral verder…

Wat we steeds zien gebeuren, is dat ondernemers beginnen bij de kennis die ze graag willen delen. Of bij iets wat ze zelf ontzettend gaaf vinden.

FOUT.

Nou ja, fout is misschien wel heel kort door de bocht. Tuurlijk, je begint bij de klant denk je nu. Ook niet! Je begint bij het eind. Wat wil jij uiteindelijk verkopen? Een online programma, een plekje in workshop of een VIP-programma? Je weggever ligt, hoe beknopt dan ook, in de lijn van je aanbod.

Een voorbeeld:
Op dit moment krijg ik ontzettend veel vragen over Instagram. En hoe die Instastories nou eigenlijk werken. Hoe je dit of dat doet. Als marketeer wil ik met jou als klant meedenken, je adviseren hoe Instagram in jouw marketingsysteem past, een strategie opzetten. Als ik naar de klant luister, dan zou een korte tutorial ‘Hoe maak ik een killer Instastory’ een hele logische weggever zijn. Toch is het dat niet, want ik wil met je sparren. Met vertellen hoe je Instagram gebruikt, doet, bereik ik mijn doel écht niet. Voor mij geen goede keuze dus.

Maar Amber, beter bekend van TheSocialGoodGirl, heeft zichzelf in korte tijd op de kaart gezet als Instagram-expert. Ze heeft een ontzettend fijne weggever: het e-book ‘Instagram Basics’. En ze hield al een aantal keer een leerzame challenge over Instastories. Haar doel? Plekken in het haar online programma verkopen. Dan past zo’n weggever prima.

Voel je het verschil?

(We worden niet betaald voor deze promo, we leren zelf ontzettend veel van Amber)

Maar hoe maak je dan zo’n aantrekkelijke weggever, die door veel mensen wordt aangevraagd? Denk na over deze 4 vragen en dat briljante idee ontstaat waarschijnlijk vanzelf.

 

Welk product wil ik uiteindelijk verkopen?

Als je een product hebt, dan is dan een makkelijke. Maar wat als je verschillende online programma’s aanbiedt? Kies er 1. Of dat nou degene waar jij het meeste plezier aan hebt, of het meeste geld aan kunt verdienen: de keuze is aan jou. Maar kies, zodat je jouw ideale klant duidelijk aan kunt spreken.

 

Welke vraag, of vragen, krijg ik steeds weer van potentiële klanten?

Of als ik sta te kletsen op een netwerkborrel? Waarschijnlijk geef je voor de zoveelste keer antwoord op deze vragen, zonder er echt bij na te denken. Je vraagt niet eens verder. Zonde, want dat zijn nou net de vragen waar je voor je weggever wat mee kunt. Dit is wat er leeft bij je klanten en is waardevolle informatie!

 

Wat zijn de grootste pijnpunten van mijn klanten?

De klant stelt je vragen, maar waarom stellen ze je deze vragen? Er zit meer achter. Je kunt natuurlijk antwoord geven, maar kunt de vraag ook verdiepen. Stel meer vragen, toon interesse. Probeer erachter te komen waarom ze je deze vraag stellen? Want dat zijn de pijnpunten waar ze een oplossing voor zoeken. Hoe sluit dat aan bij jouw aanbod? En welke informatie, kennis of misschien wel bewustwording hebben ze nodig om jouw product aan te schaffen?

 

Hoe kan ik de conversatie starten met de klant?

De drie belangrijkste elementen zijn helder: jouw aanbod, de vraag/de pijnpunten van de klant en de informatie die ze nodig hebben. Je creatieve proces kan langzaam gaan beginnen. Blijf op hoofdlijnen: hoe kun jij aanhaken op het probleem van de klant? Hoe kun je de conversatie starten? De klant zit waarschijnlijk in een proces, hoe ziet dat proces eruit en waar stap jij in?

Stap niet in de valkuil dat je gelijk na gaat denken over de invulling van je weggever, vorm je eerst ideeën op hoofdlijnen. Hou het bij onderwerpen en korte omschrijvingen. En geef je creativiteit de kans om aan het werk te gaan.

 

En dan?

Hou in je achterhoofd dat een eerste weggever een kennismaking is. Dat deze snel en makkelijk te lezen/luisteren of te bekijken is. Maar wel waardevol! Probeer een wow-gevoel te creëren. Neem je tijd. Werk een paar ideeën uit. Toets het bij een aantal klanten, collega-ondernemers of vrienden. Luister naar hun feedback. En ga dan pas aan de slag met de invulling.

 

Bonustip 1: welke hulp heb je nodig?

En dan is het zover. Je idee om een supergave weggever te maken klopt. Ontwikkel het niet alleen. Waarschijnlijk kun je het ook niet alleen. Vraag een vriendin om de tekst te corrigeren. Foutjes zie je op een gegeven moment niet meer. Misschien lopen de zinnen ook niet lekker. Of schakel de hulp in van een VA.

Of als je kiest voor video: vraag iemand om je te helpen bij het editen. Of een vormgever, als je kiest voor tekst. De weggever moet ook nog op de website gezet worden. Kun je dat helemaal zelf of heb je daar hulp bij nodig. Schakel deze mensen tijdig in.

 

Bonustip 2: blok tijd in je agenda

Als het niet in je agenda staat, gebeurt het niet. Of niet goed genoeg. Trek voldoende tijd uit om je weggever te ontwikkelen. Het hoeft niet lang te duren. Trek een uur uit om een goede outline te maken, hoe komt de weggever eruit te zien? Blok diezelfde week nog 2×2 uur in je agenda. De eerste keer ga je de weggever schrijven, daarna laat je ‘m rusten en (niet eerder dan de volgende dag) ga je lezen. Schrappen, aanvullen en verbeteren. En weer opnieuw. Net zolang totdat je een goede weggever hebt.

We wensen je ontzettend veel succes met dit creatieve proces. En de stappen erna. Want de weggever moet nog op je website worden geplaatst en gekoppeld worden met het e-mailsysteem. En dan is er nog de promotie én een goede follow-up. Daar komen we in een volgend blog nog wel een keer op terug. Nu eerst die weggever maken waar de ontvanger superenthousiast van wordt!

PS Ben je nog aan het stoeien met je e-mailmarketingsysteem en wil je veel meer weten over het maken van goede mailflows en het technisch inrichten?  Laat het me dan weten. Ik help je graag. info@bureau2join.nl.