Als je één schilderij verkoopt dan kun je er ook honderd verkopen!

Een sterke fundering

‘Als je één schilderij verkoopt dan kun je er ook honderd verkopen’, zei Renate, een van mijn oud klanten tijdens ons Zoom gesprek.

Renate Rolefes is één van de oprichters en kunstenaars achter het populaire concept Vrolijk Schilderij – met meer dan 64.000 Facebook-fans, een eigen galerie en talloze schilderijen die in binnen- en buitenland werden verkocht) en de Online Schilderclub (een online community met meer dan 1700 actieve leden), waarmee ze onlangs door persoonlijke omstandigheden is gestopt. Jammer, want wij vonden het supertof om als Online Business Manager en virtueel team haar te ondersteunen bij het uitbouwen van haar bedrijf.

In juni 2018 is Renate naar Curaçao verhuisd, waar ze nu schilderijen maakt met een vleugje van Curaçao, die zij in haar eigen winkel in de haven Schottegat verkoopt. Renate moet het van de toeristen hebben; zij kochten de afgelopen maanden massaal een van de prachtige schilderijen van Renate.

Maar dan….

Schepen meren niet langer aan. Het vliegverkeer is stilgelegd. Toeristen blijven uit. Ze moet zelfs van de ene op de andere dag de deuren van haar winkel sluiten. Het coronavirus heeft in het voorjaar ook Curaçao bereikt. Omdat Renate volledig afhankelijk is van de inkomsten uit haar winkel, moet ze net als veel andere ondernemers omdenken. En dat kan ze. En snel ook.

Als creatieveling en rasechte online onderneemster zit ze niet voor één gat gevangen. Ze denkt na, maakt een keuze en neemt direct actie. Ze aarzelt niet. Ze weet dat er online volop kansen liggen.

In korte tijd stampt ze haar nieuwe webshop uit de grond: Happy Paintings. Ze schildert week in week uit het ene naar het andere schilderij. Bepaalt de prijzen, bedenkt de omschrijvingen, maakt de website, regelt de distributie. Ze werkt dag en nacht. Het kost haar bloed, zweet en bijna tranen. Ze weet uit ervaring dat een online onderneming neerzetten tijd en energie kost, maar ook om focus en doorzettingsvermogen vraagt. ‘Dus werk ik avonden, maar ook nachten door. Overdag moet ik namelijk mijn dochter les geven’.

Als ik haar in het voorjaar via Zoom spreek is het precies één week nadat ook in Curaçao de lockdown is afgekondigd. Ondanks alle ellende straalt ze van oor tot oor. ‘Ik heb mijn eerste schilderij verkocht, Nicole. En als ik één schilderij kan verkopen dan kan ik er ook honderd verkopen.’

Ik bewonder de snelheid waarmee Renate omdenkt, in actie komt, haar enthousiasme over de online mogelijkheden en haar doorzettingsvermogen. Zij zorgt ervoor dat ik nog meer geloof dat online alles mogelijk is, als je maar de juiste mindset hebt, een waardevol aanbod en een goede fundering, sterk en doordacht. Deze fundering bestaat uit een onderscheidend concept (aanbod, propositie & merk), een representatieve, converterende website, een helder contentplan en een slimme integratiestrategie voor het online aanbod.

1. Een onderscheidend concept

Een concreet en waardevol aanbod en een duidelijk klantprofiel, met een aansluitend Middleton schema (probleem/visie/oorzaak/oplossing). Een heldere beschrijving van de diensten/producten en het onderscheidende vermogen, duidelijke argumenten waarom dit aanbod op de behoefte van de ideale klant aansluit. Heldere merkrichtlijnen, inclusief slogan, pay-off, WHY, merkwaarden en merkverhaal. Tone-of-voice, archetype, woordenlijst etc. Een logo en huisstijl die goed aansluiten bij het product, de why en de waarden.

 

2. Een representatieve en converterende website

Heldere navigatie, conversiegerichte teksten, strategische CTA’s. Een website die werkt, gericht op de behoeftes en verlangens van je ideale klant. Woorden die hem of haar klant raken en overtuigen. Een goede en strategische website. Slim ingedeeld, voor optimaal gebruiksgemak en een hoge conversieratio.

 

3. Helder content plan

Duidelijke richtlijnen en concrete ideeën om het bereik te vergroten. Of wel met kwaliteitsartikelen, interessante interviews of slimme SEO-teksten. Content mét inhoud, om het bereik te vergroten en meer klanten aan te trekken. Te delen op social media, te plaatsen op de website voor een betere vindbaarheid.

 

4. Integratie online aanbod

Een slimme strategie om jouw online aanbod te implementeren in de website, deze effectief onder de aandacht te brengen bij de huidige of nieuwe doelgroep middels een gratis weggever die aansluit op het aanbod, en een goed doordachte mailfunnel.

 

Renate heeft ons op dit moment niet nodig, omdat zij precies weet hoe het spelletje gespeeld moet worden.

Geldt dit ook voor jou? Staat jouw fundering zo sterk dat het verkopen van jouw (online) aanbod een peulenschilletje is? Nog niet? Laat ons dan met je meedenken. Stuur gerust een mail naar info@bureau2join.nl

PS: Volg je me al op Instagram of LinkedIn? Nee? Doen! Ik deel hier waardevolle tips, verhalen van klanten, behind the scenes, etc.